Waar wij ons aan houden
Het toezicht begint bij analyse door analisten en wordt door ervaren toezichthouders uitgevoerd. Daarbij gelden zowel voor de onder toezicht staande als voor de toezichthouders van het BFT rechten en verplichtingen. Toezichthouders worden officieel aangewezen volgens het besluit aanwijzing medewerkers BFT.
Bevoegdheden BFT en wettelijk kader
Vanuit de Algemene wet bestuursrecht (Awb) heeft BFT bevoegdheden die leiden tot een medewerkingsplicht van onder toezicht staanden. Op de taak tot het verrichten van het toezicht is titel 5.2 van de Awb van toepassing. BFT heeft daarmee de bevoegdheid om bijvoorbeeld kopieƫn te maken van zakelijke gegevens en bescheiden. Tevens is BFT bevoegd tot inzage in de persoonlijke financiƫle administratie van een gerechtsdeurwaarder en een notaris. Op grond van de Awb is het mogelijk om ook informatie van derden te betrekken in het toezicht. Een notaris heeft ten opzichte van BFT geen geheimhoudingsplicht en kan zich dus niet op zijn verschoningsrecht beroepen.
Naar aanleiding van een onderzoek, wordt een rapportage opgesteld. In het kader van hoor en wederhoor zal eerst een conceptrapportage aan de notaris ter beschikking worden gesteld met het verzoek binnen een bepaalde tijd te reageren. In de (concept-)rapportage worden de geconstateerde normschendingen en eventueel ook de risico’s op normschendingen benoemd. Nu het BFT naast financieel toezichthouder ook toezichthouder is op de kwaliteit en integriteit van een notaris zullen bijvoorbeeld kantoorcultuur, houding en gedrag meer aandacht krijgen in de rapportages. Indien sprake is van een normschending zal de definitieve rapportage het uitgangspunt zijn voor een handhavingsactie. Zie voor meer informatie het onderdeel handhaving.
Gedragscode
Het BFT is een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) en is zich er van bewust dat het ook zelf integer en in overeenstemming met de wet moet handelen. Het integriteitsbeleid is gericht op het bevorderen van goed, adequaat en transparant handelen. Onderdeel hiervan is dat het BFT aandacht besteedt aan het bevorderen van integriteitsbewustzijn en aan het voorkomen van misbruik van bevoegdheden, belangenverstrengeling en discriminatie. Ten behoeve hiervan heeft het BFT een gedragscode vastgesteld. Deze houdt in dat medewerkers bereid en in staat moeten zijn hun taak adequaat, zorgvuldig, eerlijk en oprecht en betrouwbaar uit te oefenen met oog voor de waarden en belangen die in het geding zijn. Integriteit bevordert openheid, transparantie en een faire omgang tussen medewerkers en de relevante omgeving. Deze interne regeling formaliseert reeds lang bestaande uitgangspunten.
GedragscodeKlacht over het BFT
Het BFT probeert het toezicht zo goed mogelijk en volgens de gedragscode uit te oefenen. Toch kan het gebeuren dat u zich niet juist behandeld voelt. Bent u ontevreden over de manier waarop (een medewerker van) het BFT zich tegenover u gedragen heeft? Dan kunt u dit mondeling of schriftelijk kenbaar maken of een klacht bij het BFT indienen. Het BFT volgt in dat geval een klachtenprocedure volgens de klachtenregeling BFT.
Klachtenformulier BFTBehandeling van uw klacht
Het BFT vindt het belangrijk om zowel mondelinge als schriftelijke klachten zorgvuldig af te doen. Het BFT kan bijvoorbeeld telefonisch contact met u opnemen om de kwestie op te helderen. Is de klacht naar uw tevredenheid telefonisch afgehandeld? Dan is geen formele procedure nodig. Als uw klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, kunt u een formele procedure starten.
Uw klacht wordt in principe behandeld door een daartoe aangestelde functionaris van de afdeling Juridische Zaken/Handhaving. De klachtenfunctionaris is niet betrokken bij de gedraging, waarover u klaagt. Uw klacht wordt volgens de Klachtenregeling BFT 2021 behandeld.
Klachtenregeling BFTNationale Ombudsman
Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door het BFT? Dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale Ombudsman.