Organisatie

Bij BFT werken ongeveer 60 medewerkers verdeeld over 4 afdelingen. Er zijn twee "toezichtsafdelingen"  namelijk Notariaat/Gerechtsdeurwaarders en Wwft. De toezichtsafdelingen voeren onderzoeken uit en verstrekken voorlichting aan de zogenaamde ondertoezichtstaanden. Uitkomsten van onderzoeken wordt overgedragen naar de afdeling Juridische Zaken en Handhaving. Daar wordt beoordeeld óf en welke vervolgstappen nodig zijn. Bijvoorbeeld een waarschuwing, boete of tuchtklacht. De ondersteuning van de organisatie wordt door de afdeling Bedrijfsvoering verzorgd. Bijvoorbeeld HRM, IT, Inkoop, Planning en Control of Informatiebeheer.

De dagelijkse leiding van BFT berust bij de directeur en het MT. Mevrouw mr. Y.H.M. de Groot is directeur en afdelingshoofd Juridische Zaken en Handhaving. De afdelingshoofden vormen samen het MT. 

Hoofden afdelingen BFT

  • mevrouw mr. K.M. Weisfelt (hoofd afdeling N/G)
  • de heer drs F. Knook RA CFE (hoofd afdeling Wwft / tevens plv. directeur BFT)
  • mevrouw mr. Y.H.M. de Groot (hoofd afdeling JZ/HH)
  • de heer drs. B.E. van Marum MFE (hoofd Bedrijfsvoering)

Bestuur BFT

Het interne toezicht is belegd bij het bestuur van BFT. Bestuurslidmaatschap is een nevenfunctie. Het bestuur bestaat uit drie leden. In de praktijk wordt een zogenaamd one-tier model gehanteerd. Ongeveer 6 maal per jaar overlegt het bestuur met het MT.  

Het bestuur bestaat per 1 maart 2025 uit de volgende personen:

  • de heer drs. C. Breedveld (voorzitter bestuur BFT)
  • de heer ir. R.P. Lapperre (bestuurslid BFT tevens plv. voorzitter bestuur BFT)
  • mevrouw mr. R.H.M. Jansen MPA (bestuurslid BFT)

 

Met ingang van 28 februari 2025 is de heer prof. dr. mr. Marcel Pheijffer als strategisch adviseur voor het bestuur in dienst van het BFT getreden. Hij zal het bestuur op verschillende (strategische) terreinen adviseren. Tevens zal hij aan verschillende externe (bestuurlijke) overleggen deelnemen.

Per 1 december 2025 zal de heer Pheijffer als bestuurslid BFT toe treden. Hiermee blijft het bestuur, na het vertrek van de huidige voorzitter, op sterkte blijft en is financiële ervaring en kennis in het bestuur is gewaarborgd.

De indiensttreding bij het BFT betreft een nevenfunctie voor de heer Pheijffer naast zijn huidige functies als hoogleraar Forensische Accountancy Universiteit Leiden en hoogleraar Accountancy Nyenrode Business Universiteit.

Hieronder vindt u een overzicht van de nevenfuncties van de directie en het bestuur. 

Nevenfuncties

Reglementen

Voor het functioneren van de organisatie zijn regelingen van toepassing. Dergelijke regelingen worden gepubliceerd in de Staatscourant. In het Bestuursreglement is de werkwijze van het bestuur vastgelegd. Voor de dagelijkse werkzaamheden is een Mandaatbesluit vastgesteld.